Verkoop van alcoholvrije wijn blijft stijgen
Alcoholvrij bier liet de afgelopen jaren een groei zien, maar dit jaar zal vooral de verkoop van alcoholvrije wijn pieken. Dat schrijft Nu.nl.
Marktonderzoekbureau NielsenIQ keek naar de verkoopgegevens van alle supermarkten in Nederland. Traditioneel gezien is alcoholvrij bier het meest gewild in de eerste maand van het jaar. In januari 2020 was 7,7 procent van al het verkochte bier een 0.0 en dat nam in 2021 verder toe tot 8,3 procent. Brouwerijen zoals Heineken en AB InBev bevestigen in gesprek met NU.nl dat ze in januari het meeste alcoholvrij bier verkopen (vergeleken met andere maanden).
De groei die alcoholvrij bier de afgelopen jaren doormaakte, lijkt nu iets te stagneren. In plaats daarvan lijkt alcoholvrije wijn juist harder te groeien. In januari 2019 was 0,7 procent van de verkochte wijn alcoholvrij, dat percentage steeg in 2020 tot 2 procent. "Dat is een flinke toename, en die zet door. Vooral alcoholvrije wijn zal dit jaar dan ook populairder zijn tijdens dry january dan een jaar eerder", zegt Marten Suurmeijer van NielsenIQ.
De Koninklijke SlijtersUnie, vertegenwoordiger van ruim driehonderd traditionele slijterijen in Nederland, herkent de populariteit van alcoholvrije drank. Klanten die naar de winkels komen, zijn naast naar de normale borrel vaker op zoek naar alcoholvrij, zegt voorzitter Petra de Boevere. "Dat aanbod wordt steeds beter en groter, en daardoor groeit de markt."