Doorgaan naar inhoud
Record alcoholvrij tijdens Dry January 2020

Record alcoholvrij tijdens Dry January 2020

Het aandeel verkochte alcoholvrije wijn (2,0%) is meer dan verdubbeld in vergelijking met januari 2019, dat blijkt uit cijfers van Nielsen.

De trend om in januari een maandje geen of minder alcohol te drinken, is daarmee duidelijk zichtbaar in de verkoopcijfers. Dry January krijgt in Nederland steeds meer een voet aan de grond, zo lijkt het. In vergelijking met eerdere januari-maanden is een enorme stijging te zien. Nielsen houdt sinds 2017 bij of de verkoop van alcoholvrije dranken hoger is in januari.

In 2017 ging de verkoop van alcoholvrije wijn nog om 0,3 procent van de totale wijnverkoop. Dit steeg naar 0,6 procent (2018), 0,7 procent (2019) en 2 procent van het verkoopvolume in 2020. Een ruime verdubbeling dus, ten opzichte van het jaar ervoor.

Er is relatief meer alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn over de toonbank gegaan dan in de andere maanden samen (februari tot en met november). Dit is voor het eerst het geval. In week 6 tot en met week 48 van 2019 was 6,6 procent van alle bierverkopen alcoholvrij. Het aandeel alcoholvrije wijn is zelfs vier keer hoger dan in die maanden (2,0% versus 0,5%).

Januari 2020 is ook de maand van een enorme groei in aantal promoties op alcoholvrije dranken. 66% meer non-alcoholische bierproducten waren in de aanbieding, in vergelijking met een jaar eerder. Bij wijn gaat het om 38% meer. Het aandeel alcoholvrije dranken dat verkocht is in promotie is bijna dubbel aan dat van het aandeel verkochte dranken dat geen promotie kende.

Vorig artikel Alcoholvrij is een trend voor 2021