Doorgaan naar inhoud
Supermarktgang met alcoholvrije wijn en spirits.

Dry January 2023 was populairder dan ooit

Supermarktketen Lidl zag bijvoorbeeld dat er in januari minder alcohol werd gekocht. Plus en Gall & Gall merkten ook dat er deze maand meer vraag was naar alcoholvrije dranken. "Alcoholvrije wijn, bubbels en bier, maar ook spirits zijn eigenlijk het hele jaar populair, maar echt met name in januari," zegt een woordvoerder van Gall & Gall.

Dat schrijft de NOS. Het toenemende aanbod maakt het ook makkelijker om mee te doen aan Dry January, zegt Rob Bovens. Hij is alcoholonderzoeker aan de universiteit van Tilburg en vindt dat het beter is om helemaal weg te stappen van alcoholvrije varianten, omdat je dan alcohol drinken minder normaliseert, ook voor de jeugd. "Maar je hebt te maken met een samenleving waarin 80 procent drinkt. Mensen hebben een overgangsperiode nodig, ze zijn gewend om alcohol te drinken. Alcoholvrij is dan een eerste stap." Wellicht een beetje vergelijkbaar met vegetarisch vlees...

Vooral in Amsterdam slaat de challenge van Dry January aan, zo ziet Koninklijke Horeca Nederland. Hier zagen horecaondernemers afgelopen maand de vraag naar alcoholvrije dranken toenemen. In de rest van het land zouden ondernemers het minder herkennen. Daarnaast zouden het vooral 50-plussers zijn die meedoen. Hoe ouder, hoe meer men drinkt. Ook is tweederde van de participanten vrouw.

Dry January heeft vele voordelen en het is sowieso een positieve trend. Van tevoren drinken de participanten gemiddeld 4,5 à 5 dagen per week. Na de maand zonder alcohol drinkt een deelnemer gemiddeld bijna een derde minder. Zo'n 6 procent stopt definitief.

Vorig artikel Video: Arjen Lubach over alcohol
Volgend artikel De lekkerste alcoholvrije wijnen volgens Hamersma (2022)