95% beveelt ons aan
Alcoholvrije wijn is bezig met een opmars
Alcoholvrije alternatieven winnen terrein en de vraag groeit stevig. Bijna driekwart (73 procent) van de restauranthouders verwacht dat die vraag het komende jaar verder zal toenemen.
Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed, uitgevoerd onder 2.000 restaurantbezoekers en 200 horecaondernemers in Nederland. De verschuiving richting alcoholvrij is voor de horecaondernemers duidelijk merkbaar. Meer dan de helft (55 procent) van de ondernemers ziet dat gasten vaker alcoholvrije of alcoholarme dranken bestellen dan alcoholische dranken. Ruim 20 procent van de horecabezoekers zegt bewuster te letten op hun alcoholconsumptie bij het uit eten gaan dan een jaar geleden. Ruim twee derde (69 procent) van de horecaondernemers overweegt door deze groei hun aanbod van alcoholvrije dranken verder uit te breiden. Daarnaast zijn alcoholvrije opties volgens bijna driekwart (72 procent) al een volwaardig alternatief op de drankenkaart.
Diverse redenen om te kiezen voor alcoholvrij
De redenen voor gasten om voor alcoholvrij te kiezen variëren. Zo kan het zijn om gezondheidsredenen (18 procent), vanwege de smaak (15 procent) of religieuze overwegingen (5 procent). Eén op de vijf vindt dat alcoholvrije dranken een prominentere plek op de menukaart verdienen. Toch bestaat er nog een groep van veertien procent die zegt dat uit eten gaan zonder alcohol saai is.
Assortiment wordt uitgebreid
Om in te spelen op die vraag, breiden restaurants hun drankenkaart uit. Alcoholvrij bier is inmiddels net zo gangbaar als frisdrank: driekwart van de horecazaken (75 procent) biedt deze opties aan. Sterker nog; tegenwoordig is het niet vreemd als je kan kiezen uit een diverse alcoholvrije bieren. Zelfs van de tap! Ook mocktails (55 procent) en alcoholvrije wijn (54 procent) zijn bij veel horeca verkrijgbaar. Daarnaast doen nieuwe categorieën hun intrede: bijna een vijfde van de restaurants serveert functionele dranken die gezondheidsvoordelen beloven (19 procent) of probiotische dranken zoals kombucha (19 procent).
Mocktails zijn ‘dure limonade’
Ruim een kwart (26 procent) van de restaurantbezoekers in Nederland vindt mocktails niet meer dan ‘dure limonade’. Joost Maters, eigenaar van de 1920 Speakeasy cocktailbar heeft daar wel wat over te zeggen: “Een deel van de beleving is het ambacht, wat samen met hoogwaardige ingrediënten en technieken een hogere prijs rechtvaardigt. Wanneer je bruiswater met siroop serveert als mocktail, sla je echt de plank mis. De alcoholvrije spirits hebben nog wat tijd nodig om zich te bewijzen, maar doen zeker niet onder voor alcoholische dranken. Je moet ze echter wel met dezelfde creativiteit, smaakbalans en presentatie benaderen als traditionele cocktails.”
“De opmars van alcoholvrije dranken is onmiskenbaar,” zegt Emine Youssef, regional senior director bij Lightspeed. “Dat sommige gasten mocktails nog als ‘dure limonade’ zien, laat zien dat er een kans is voor horecaondernemers. Door te investeren in creativiteit, smaak en presentatie, positioneer je alcoholvrij niet als vervanger, maar een volwaardige categorie die aansluit bij bredere trends: van gezondheid en welzijn tot bewuster consumeren. Zo bereik je niet alleen de gezondheidsbewuste gast, maar bouw je ook aan een menu dat inspeelt op veranderende verwachtingen.”